Staletá Praha 28, 1/2012, 2-30 | DOI: 10.56112/sp.2012.1.01

Two generations of Prague-based Baroque sculptors: Andreas Philipp Quitainer and Johann Anton Quitainer
Zwei Generationen von Prager Barockbildhauern: Andreas Philipp und Johann Anton Quitainer

Martin Hořák
Česko-německý fond budoucnosti

The study recapitulates the most important works of two representatives of Czech Baroque sculpture, Andreas Philipp Quitainer (1679-1729) and his son Johann Anton Quitainer (1709-1765). It expounds on the shared elements of their sculpting style and the differences between their works. Among the first it includes a keen plastic sense which characterised the work of the elder Quitainer and was also his son's stylistic point of departure. As an independent creative contribution from the younger master it mentions, in particular, the decorative rendering of surfaces and some composition innovations (a rising gyrating movement), which is probably related to Quitainer's stay abroad in the early 1740s. The study also considers certain aspects unrelated to art: It puts forward a hypothesis about the North Moravian origin of the Quitainer family, evidences that sculpture had in this family a deep-rooted tradition spanning more than two generations, and characterises both artists from the viewpoint of their social standing and social relations.

Keywords: Sculpture - High Baroque - Late Baroque - Rococo - Andreas Philipp Quitainer - Johann Anton Quitainer - Prague in the 18th centuryZwei Generationen von Prager Barockbildhauern: Andreas Philipp und Johann Anton Quitainer

Published: June 15, 2012 

Název
Dvě generace pražských barokních sochařů: Ondřej Filip a Jan Antonín Quitainerovi
Překlad názvu EN Two generations of Prague-based Baroque sculptors: Andreas Philipp Quitainer and Johann Anton Quitainer
Překlad názvu DE Zwei Generationen von Prager Barockbildhauern: Andreas Philipp und Johann Anton Quitainer
Autor
Martin Hořák
Zdrojový dokument
Staletá Praha 28, 1/2012, 2-30
Rozsah 2-30 (29 stran)
ISSN 0231-6056
DOI http://doi.org/10.56112/sp.2012.1.01
URL adresa https://www.staletapraha.cz/artkey/pha-201201-0001.php
Type Články/Articles
Jazyk článku cze - čeština
Jazyk resumé de - němčina

 Annotation EN / Zusammenfassung


Download citation

References

  1. Oldřich Jakub Blažíček: Pražská plastika raného rokoka. Praha 1946.
  2. Oldřich Jakub Blažíček: Umění a umělci 17. a 18. věku v záznamech pražských klášterních archivů I. Z dominikánského archivu u sv. Jiljí. Umění 2, 1954, 74-76.
  3. Oldřich Jakub Blažíček: Umění a umělci 17. a 18. věku v záznamech pražských klášterních archivů III. Z archivu premonstrátů na Strahově. Umění 2, 1954, 252-253.
  4. Oldřich Jakub Blažíček: Sochařství baroku v Čechách. Praha 1958.
  5. Oldřich Jakub Blažíček: K recenzi mé knihy o barokovém sochařství v Čechách. Výtvarné umění 10, 1960, 326-328.
  6. Oldřich Jakub Blažíček: Ferdinand Brokof. Praha 1986.
  7. Oldřich Jakub Blažíček: Sochařství pozdního baroka, rokoka a klasicismu v Čechách. In: Dějiny českého výtvarného umění, kolektiv autorů: Od počátku renesance do závěru baroka, II/2, Praha 1989, 711-751.
  8. Paul Bergner: Die deutschböhmische Künstler des XVIII. Jahrhunderts, Deutsche Arbeit. Monatschrift für das geistige Leben der Deutschen in Böhmen IX, 1909-1910, 117.
  9. Donatian De Clerk / Gabriel Wolf (eds.): Lebensbilder der Heiligen. Seligen und Große Gestalten des Prämonstratenser-Ordens. Windberg 1999.
  10. Die Wappen des böhmischen Adels. Siebmacher's großes Wappenbuch, Band 30. Neustadt and der Aisch 1979.
  11. Johann Gottfried Dlabacž: Allgemeines historisches Künstlerlexikon für Böhmen und zum Theil auch für Mähren und Schlesien, erster Band. Prag 1815.
  12. Werner Fleischhauer: Barock im Herzogtum Württemberg. Stuttgart 1958.
  13. Marianus Hermann: Saeculum Sioneum in Illuminatione Vultus Norbertini seu Sollemnitatas saecularis translatarum Pathenopoli, ad Montem Sion Pragaenae metropolis... Regni Bohemiae coelestis patroni Norberti exuviarum, Pragae 1727. Uloženo Praha, Strahovská knihovna, sign. SK FK I 51.
  14. Mojmír Horyna: Barokní plastika ve sbírkách Muzea hlavního města Prahy. Katalog výstavy, Praha 1973.
  15. Mojmír Horyna / Milada Vilímková: Hradčany, kostel Nanebevzetí Panny Marie. Praha, stavebně historický průzkum, strojopis SÚRPMO, Praha 1986.
  16. Martin Hořák: Podíl Jana Antonína Quitainera na plastické výzdobě Strahovského kláštera. Sonda do vztahů mezi pozdně barokním sochařem a jeho mecenášem. Strojopis diplomové práce, Ústav pro dějiny umění, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy Praha 2008.
  17. Ladislav Hosák: Historický místopis Země moravskoslezské. Praha 2004.
  18. Jiří Kaše: Předdvoří a balustráda pražské Lorety. Památky a příroda 11, 1986, 207-213.
  19. Josef Kopeček: Svatá Hora. Kostelní Vydří 2006.
  20. Ivo Kořán: Sochařství. In: Praha na úsvitu nových dějin, Emanuel Poche (ed.), Praha 1988, 149-175.
  21. Alexandra Kubínová: Jan Antonín Quitainer a jeho sochařské dílo. Strojopis diplomové práce, Ústav pro dějiny umění, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 1970.
  22. Hedvika Kuchařová / Jan Pařez / Pavel R. Pokorný: Slavnosti v českých premonstrátských klášterech. Nástin problematiky. In: Slavnosti a zábavy na dvorech a v rezidenčních městech raného novověku, Opera historica 8, V. Bůžek / K. Král (eds.), České Budějovice 2000, 537-553.
  23. Václav Lorenz: Příspěvek k místopisu starého Zderazu. Pražský sborník historický, 1966, 86-105.
  24. František Matějek: Morava za třicetileté války. Praha 1992.
  25. Bohumil Matějka: Přestavba a výzdoba chrámu sv. Tomáše při klášteře poustevníků řádu sv. Augustina na Menším Městě Pražském. Památky archeologické a místopisné 17, 1896, 81-152.
  26. Antonín Novotný: Pražská všehochuť. Praha 1947.
  27. Antonín Podlaha: Soupis památek historických a uměleckých v Království českém 13. Politický okres příbramský. Praha 1901.
  28. Antonín Podlaha: Posvátná místa Království českého 1. Praha 1907.
  29. Antonín Podlaha: Soupis památek historických a uměleckých v Království českém 28. Politický okres vinohradský. Praha 1908.
  30. Antonín Podlaha: Materiálie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků v Čechách. Památky archeologické 27, 1915, 160-188.
  31. Antonín Podlaha: Materiálie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků v Čechách. Památky archeologické 30, 1918, 196-203.
  32. Antonín Podlaha: Archivní příspěvky k dějinám stavby a výzdoby Svaté Hory. Památky archeologické 33, 1922-1923, 250-276.
  33. Antonín Podlaha: Materiálie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků v Čechách. Památky archeologické 34, 1924-1925, 258-285.
  34. Pavel Preiss: Jan Jiří Heinsch a sousoší jezuitských světců na Karlově mostě. Umění 23, 1975/4, 346-353.
  35. Anton Ressel: Bildhauer Andreas Philipp Quittainer. Friedländer Zeitung 18. 6. 1932, 6.
  36. Zdeňka Skořepová (rec.): Blažíčkova kniha o barokním sochařství. Výtvarné umění 9, 1959/6, 285-287.
  37. Miloš Suchomel: Praktické poznámky k restauraci kamenných skulptur. Památková péče 35, 1975/3, 143-162.
  38. Miloš Suchomel: Expozice zachráněných pískovcových soch. Památky a příroda 5 (15), 1980/10, 584-594.
  39. Miloš Suchomel: Záchrana kamenných soch. Díl 2., Praha 1990.
  40. Ivan Šperling: K dějinám plastiky v kostele sv. Tomáše na Malé Straně. Staletá Praha 6, 1973, 116-139.
  41. Václav Vilém Štech: Sochaři pražského baroku. Praha 1935.
  42. Eduard Teichmann: Geschichte der Stadt Müglitz bis zur Heimkehr ins Reich. Müglitz 1942.
  43. Václav Vančura: Příspěvek k dílu Quitainerů. Umění 37, 1989, 128-153.
  44. Josef Vojáček: Klášter augustiniánů bosáků v Lysé nad Labem. Sborník historického kroužku 31, 1930, 11-18, 71-102.
  45. Constant von Wurzbach: Biographisches Lexikon des Kaiserthums Oesterreich, Fünfzehnter Theil, Leon-Lomeni. Wien 1866.
  46. František Zuman: Staroboleslavské památky - jejich život. Příspěvek k dějinám jejich výstavby, výzdoby a zařízení. Časopis společnosti přátel starožitností 55, 1947, 116-140.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.