Staletá Praha 35, 1/2019, 2-25 | DOI: 10.56112/sp.2019.1.01

The Industrial Palace at the Prague Exhibition Centre. Traditional symbolism and modern construction

Pavel Kalina
ČVUT v Praze, Fakulta architektury, Ústav teorie a dějin architeltury, Thákurova 9, CZ-166 34 Praha 6

The article deals with the political and social background of the General Land Centennial Exhibition, held in 1891 in Prague (Prague Jubilee Exhibition), and interprets the central structure of the exhibition - the Industrial Palace. Technical models of this building are searched for, other than in Paris, which has been unilaterally highlighted in present publications. The design of the Industrial Palace was based on wider tradition of typology, construction practice and related theory connected with the construction of large glass halls, mainly railway and exhibition halls, developed in the third quarter of the 19th century not only in England (Crystal Palace, 1851) and France (Galerie des Machines, 1889), but especially in areas linguistically and geographically much closer, in neighbouring Germany especially. Czech designers and builders, as Bedřich Münzberger, the author of the Industrial Palace, almost undoubtedly knew German publications and, of course, related buildings such as the monumental railway station in Berlin (old Ostbahnhof, 1866/1867) or the brand new railway station in Frankfurt am Main (Centralbahnhof, 1888), and could be inspired by their technical potential. The embellishment of the Industrial Palace, which could have been developed because of its massive walled parts, reflected the political program of the Czech conservative nobility, postponed to oblivion by electoral reforms at the beginning of the 20th century and later by the proclamation of the Czechoslovak Republic in 1918.

Keywords: Prague - Bubeneč - Industrial Palace - Prague Exhibition Centre - steel constructions - Galerie des Machines - Habsburgs - historicism - 19th century Czech politics - Prague Jubilee Exhibition - St. Wenceslas Crown - Bedřich Münzberger - Friedrich Ohmann - Miklós Ybl

Published: June 15, 2019 

Název
Průmyslový palác na pražském Výstavišti. Tradiční symbolika a moderní konstrukce
Překlad názvu EN The Industrial Palace at the Prague Exhibition Centre. Traditional symbolism and modern construction
Překlad názvu DE
Autor
Pavel Kalina
Zdrojový dokument
Staletá Praha 35, 1/2019, 2-25
Rozsah 2-25 (23 stran)
ISSN 0231-6056
DOI http://doi.org/10.56112/sp.2019.1.01
URL adresa https://www.staletapraha.cz/artkey/pha-201901-0001.php
EID
Type Články/Articles
Jazyk článku cze - čeština
Jazyk resumé en - angličtina

 Annotation EN / Summary


Download citation

References

  1. sine: Le palais des machines. Les Chantiers de l'Exposition universelle de 1889: revue bi-mensuelle du commerce et des industries se rattachant à l'Exposition 1, No 1, 15 avril 1887, 6.
  2. sine: Zemská jubilejní výstava. Příloha Národních listů 31, 1891/132, 14. 5. 1891, 5-6.
  3. sine: Sto let práce : Zpráva o všeobecné zemské výstavě v Praze 1891 : Na oslavu jubilea první průmyslové výstavy v roce 1791 v Praze : Pod protektorátem Jeho cís. a král. Veličenstva císaře a krále Františka Josefa I. : Nákladem výkonného výboru všeob. zemské jubilejní výstavy 1891. Praha 1893 (díl I. a II.) a 1895 (díl III.).
  4. sine: Denní zprávy: Šedesátý den svých narozenin. Národní listy 50, 1910/257, 18. 9. 1910, 3.
  5. sine: Sochařská díla z kovu : Restaurování jezdecké sochy krále Jiříka z Poděbrad. In: Houska & Douda s. r. o., publikováno 2008. Dostupné na [vid. 2019-06-19].
  6. sine: Historische Messehalle freigelegt. In: Tirol ORF, publikováno 5. 9. 2012. Dostupné na [vid. 2019-06-19].
  7. Lukáš Beran / Vladislava Valchářová (eds): Pražský industriál : Technické stavby a průmyslová architektura Prahy : průvodce. Praha 2005.
  8. Jasper Cepl: Richard Lucae and the Aesthetics of Space in the Age of Iron. In: Function and Fantasy : Iron Architecture in the Long Nineteenth Century. P. Dobraszczyk / P. Sealy (eds), New York-London 2016, 91-110.
  9. Zuzana Ceplová (ed.): Co se v Praze všecko děje : Výbor z fejetonů Jana Nerudy. Praha 1985.
  10. Javier Estévez Cimadevila / Isaac López César: The Palais des Machines of 1889 : Historical-structural Reflections. VLC arquitectura 2, 2015/2, 1-30. Go to original source...
  11. Olivier Cinqualbre: La leçon industrielle. In: Tony Garnier : L'Oeuvre complète. A. Guiheux / O. Cinqualbre (eds), Paris 1989, 139-166.
  12. Paul Dobraszczyk: Meta-Ornament : Iron and the Railway Station in Britain. In: Function and Fantasy : Iron Architecture in the Long Nineteenth Century. P. Dobraszczyk / P. Sealy (eds), New York-London 2016, 201-220. Go to original source...
  13. Alice Freifeld: Marketing Industrialism and Dualism in Liberal Hungary : Expositions, 1842-1896. Austrian History Yearbook 29, 1998/1, 63-91. Go to original source...
  14. Chup Friemert: Die Gläserne Arche : Kristallpalast London 1851 und 1854. Dresden 1984.
  15. Chup Friemert / Susanne Weiss (eds): Weltausstellung 1889 : Der Maschinenpalast. Hamburg 2009.
  16. Milan Fujda: Akulturace hinduismu a formování moderní religiozity : K sociálním dějinám českého okultismu 1891-1941 - Acculturation of Hinduism and Forming of Modern Religiosity : Social History ofthe Czech Occultism, 1891-1941. Praha 2010.
  17. Jiří Georgiev: Strana konzervativního velkostatku. In: Jiří Malíř / Pavel Marek et al., Politické strany : Vývoj politických stran a hnutí v českých zemích a Československu v letech 1861-2004. Díl I: Období 1861-1938. Brno 2005, 59-86.
  18. Alexander C. T. Geppert: Fleeting Cities : Imperial Expositions in Fin-de-Siècle Europe. Basingstoke-New York 2010.
  19. Sigfried Giedion: Space, Time and Architecture : The Growth of a New Tradition. Cambridge, Mass. 1967.
  20. Alfred Gottwaldt: Der Bahnhof. In: Orte der Moderne : Erfahrungswelten des 19. und 20. Jahrhunderts. A. Geisthövel / H. Knoch (eds), Frankfurt am Main 2005, 17-26.
  21. Roger V. Gould: Insurgent Identities : Class, Community, and Protest in Paris from 1848 to the Commune. Chicago-London 1995.
  22. Paul Greenhalgh: Ephemeral Vistas : The Expositions Universelles, Great Exhibitions and World's Fairs, 1851-1939. Manchester 1988.
  23. Cornelius Gurlitt: Die Barockarchitektur in Böhmen. Mittheilungen des Vereines für Geschichte der Deutschen in Böhmen 28, 1889/1890/1, 1-16.
  24. Jan Halada / Milan Hlavačka: Světové výstavy : Od Londýna 1851 po Hannover 2000. Praha 2000.
  25. Peter Haslinger: Nation und Territorium im tschechischen politischen Diskurs 1880-1938. München 2010.
  26. Hassenkamp: Das Empfangsgebäude der Königlichen Ostbahn zu Berlin. Zeitschrift für Bauwesen 20, 1870/1-3, 3-16, Tafel 1-6 (Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen).
  27. Milan Hlavačka: Jubilejní výstava 1891. Praha 1991.
  28. Milan Hlavačka et al.: České země v 19. století : Proměny společnosti v moderní době - Bohemian Lands in the 19th century : Transformation of society in the Modern Era. Díl 2 - Vol. 2. Praha 2016.
  29. Josef Holeček: Tvarové řešení Průmyslového paláce : Originální syntéza historizující architektury a moderní ocelové konstrukce. Staletá Praha 35, 2019/1, 26-50. Go to original source...
  30. Josef Holeček / Pavel Kalina / Miroslav Kroulík / Ondřej Němec: Stavebně-historický průzkum Průmyslového paláce, čp. 416, parc. č. 1845, Bubeneč, Výstaviště, Praha. Praha 2018, rukopis. Uloženo: NPÚ ÚOP v Praze, dokumentační fondy.
  31. Pavla Horská-Vrbová: Kapitalistická industrializace a středoevropská společnost : Příspěvek ke studiu formování tzv. průmyslové společnosti - Ľindustrialisation capitaliste et la société de ľEurope centrale. Praha 1970.
  32. Albert Ilg (unter Pseudonym Bernini der Jüngere): Die Zukunft des Barockstils : Eine Kunstepistel. Wien 1880.
  33. Ivan Jakubec / Zdeněk Jindra: Dějiny hospodářství českých zemí : Od počátku industrializace do konce habsburské monarchie. Praha 2006.
  34. Alena Janatková: Modernisierung und Metropole : Architektur und Repräsentation auf den Landesausstellungen in Prag 1891 und Brünn 1928. Stuttgart 2008.
  35. Pavel Kalina: Hluboké město : Moderní metropole jako Druhý Řím - The Deep City : The Modern Metropolis as a Second Rome. Praha 2019.
  36. Stefan Konrath: Der Blechhaufen von Wien - eine Studie über die wirtschaftliche und kulturhistorische Bedeutung der Wiener Rotunde. Diplomarbeit, Wien 2008. Uloženo: Historisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät der Universität Wien.
  37. Selma Krasa-Florian: Die Allegorie der Austria : Die Entstehung des Gesamtstaatsgedankens in der österreichisch-ungarischen Monarchie und die bildende Kunst. Wien-Köln-Weimar 2007. Go to original source...
  38. Antonín Kuhn: Ašské reálie - Zedtwitzové. Aš [Praha] 2018.
  39. Vilém Kurz: Lanová dráha a rozhledna na Petříně : Vzpomínka na jejich vznik a stavbu za příležitosti jich slavnostního otevření v den 20. srpna 1891. Praha 1891.
  40. Ivana Kyzourová: České korunovační klenoty - symbol českých dějin uprostřed Evropy. Průvodce výstavou. Praha 2008.
  41. Ivana Kyzourová / Vít Vlnas (eds): Žezlo a koruna : Karel IV. a české královské korunovace - The Sceptre and the Crown : Charles IV and Bohemian Royal Coronations. Katalog výstavy. Praha 2016.
  42. Jaroslav Láník: Urbanizace a industrializace v Čechách do roku 1914. Disertační práce ČSAV, Praha 1988, 2 svazky. Uloženo: Národní knihovna České republiky, Praha.
  43. Irving Lavin: The Baldacchino : Borromini vs Bernini: Did Borromini forget himself? In: Sankt Peter in Rom 1506-2006. G. Satzinger / S. Schütze (eds), München 2008, 275-300.
  44. Richard Lucae: Ueber die Macht des Raumes in der Baukunst. Zeitschrift für Bauwesen 19, 1869/4-7, 293-306.
  45. Ernő Marosi: Lebensweise: Architekt, oder: Miklós Ybl, Vertrauensarchitekt der Ungarischen Akademie der Wissenschaften - His life-style: Architect : Miklós Ybl, the confidant of the Academy. Acta Historiae Artium Academiae Scientiarum Hungaricae 55, 2014/1, 143-158. Go to original source...
  46. Václav Matoušek / Tereza Blažková (eds): Les a industrializace - Forests and Industrialization. Praha 2015.
  47. John McKean: Crystal Palace : Joseph Paxton and Charles Fox. London 1994.
  48. Jarmila Mirzoevová: Pomník krále Jiřího v Poděbradech od Bohuslava Schnircha. Bakalářská práce, Brno 2012. Uloženo: Seminář dějin umění FF MU.
  49. August Ferdinand Möbius: Lehrbuch der Statik. Teil 1-2. Leipzig 1837.
  50. Émile Monod: L'Exposition Universelle de 1889 : Grand ouvrage illustré, historique, encyclopédique, descriptif. Tome I-III, Album. Paris 1890. Go to original source...
  51. Milan Myška: Rytíři průmyslové revoluce : Šest studií k dějinám podnikatelů v českých zemích. Šenov u Ostravy - Ostrava 1997.
  52. Jan Neruda: Feuilleton : V Praze, dne 6. června. Národní listy 31, 1891/155, 7. 6. 1891, 1.
  53. Tomáš Okurka: "Vynikající hospodářský a národní čin" : Průmyslové a všeobecné výstavy v Čechách 1891-1914 : Aktéři a jejich motivace. Ústí nad Labem - Praha 2016.
  54. Lucie Pelcová: Sochař Josef Strachovský (1850-1913) : Tvůrce českých vlasteneckých pomníků - Der Bildhauer Josef Strachovský (1850-1913) : Ein Schöpfer der tschechischen patriotischen Denkmäler. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, F, Řada uměnovědná (Opuscula historiae artium) 49, 2000/F44, 41-51.
  55. Jan Piggott: Palace of the People : The Crystal Palace at Sydenham 1854-1936. London 2004.
  56. Petr Popelka: Zrod moderního podnikatelstva : Bratři Kleinové a podnikatelé v českých zemích a Rakouském císařství v éře kapitalistické industrializace - The Birth of Modern Entrepreneurs. Ostrava 2011.
  57. Jaroslav Purš: Průmyslová revoluce v českých zemích - Die industrielle Revolution in den böhmischen Ländern. Praha 1960.
  58. Christian Schädlich: Das Eisen in der Architektur des 19. Jahrhunderts. Aachen-Berlin 2015.
  59. [Theodor] Schäffer: Graphische Ermittelung der Grenzspannungen für den Bogen mit drei Charnieren. Zeitschrift für Bauwesen 25, 1875/8-10, 381-400.
  60. József Sisa (ed.): Motherland and Progress : Hungarian Architecture and Design 1800-1900. Basel 2016.
  61. Karel Šima: Národní slavnosti šedesátých let 19. století jako performativní akty konstruování národní identity - Czech National Festivals of the 1860s as Performative Acts of National Identity Construction. Český časopis historický 104, 2006/1, 81-110.
  62. Karel Šima: Rytmus veřejných festivit : České národní slavnosti v 60. a 70. letech 19. století - The rhythm of public festivities: Bohemian national celebrations in 1860s and 1870s. Český časopis historický 117, 2019/1, 94-122.
  63. Karel Tůma: Královský reskript ze dne 12. září 1871 a jeho význam pro státní naše právo. Praha [1913].
  64. Otto Urban: Česká společnost 1848-1918. Praha 1982.
  65. Ferenc Vadas: A Királypavilon - The Royal Pavilion - Der Königspavillon der Budapester Allgemeinen Landesausstellung 1885. Ars Hungarica 20, 1992/2, 47-59.
  66. Luboš Velek: Strana ústavověrného velkostatku. In: Jiří Malíř / Pavel Marek et al., Politické strany : Vývoj politických stran a hnutí v českých zemích a Československu v letech 1861-2004. Díl I: Období 1861-1938. Brno 2005, 87-108.
  67. Tomáš Vlček: Praha 1900 : Studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890-1914. Praha 1986.
  68. Pavel Vlček: Čp. 416/XIX a 66-67 a 422/XIX. In: Pavel Vlček et al., Umělecké památky Prahy : Velká Praha (A-L). Praha 2012, 177-182.
  69. Jindřich Vybíral: Friedrich Ohmann : Objev baroku a počátky moderní architektury v Čechách - Friedrich Ohmann : Die Entdeckung des Barocks und die Anfänge der modernen Architektur in Böhmen. Praha 2013.
  70. Dieter Weidmann: Sempers Verhältnis zum Eisen. In: Gottfried Semper 1803-1879 : Architektur und Wissenschaft. Ausstellungskatalog. W. Nerdinger / W. Oechslin (eds), München-Zürich 2003, 321-329.
  71. Petr Wittlich: Česká secese - Der tschechische Jugendstil. Praha 1985.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.