Staletá Praha 33, 1/2017, 144-152 | DOI: 10.56112/sp.2017.1.06
Post-medieval oven tiles with allegoric decoration from the New Town of Prague
Neuzeitliche Ofenkachel mit allegorischer Ausschmückung aus der Prager Neustadt
- NPÚ ÚOP v Praze
This article presents an assemblage of post-medieval relief oven tiles depicting combination of human or animal allegories of four basic elements and seasons. The finds were revealed by two archaeological excavations at the area of Prague-New Town, in Vodičkova Street and Petrská street, in 1995 and 2014-2015. The attempt to find the direct picture, resp. graphic art template, has not yet been successful. The author reviews other possible sources of inspiration and evidence of copying the motives in various works of art in the 17th century.
Keywords: Prague-New Town - archaeological excavation - post-medieval period - oven tiles - furnologia - allegory - graphic template - graphics
Grants and funding:
Práce vznikla v rámci plnění výzkumného cíle Národního památkového ústavu Archeologie - Nové historické prameny k dějinám území ČR financovaného z institucionální podpory Ministerstva kultury na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace.
Published: June 15, 2017
Název
|
Novověké kachle s alegorickou výzdobou z Nového Města pražského |
Překlad názvu EN | Post-medieval oven tiles with allegoric decoration from the New Town of Prague |
Překlad názvu DE | Neuzeitliche Ofenkachel mit allegorischer Ausschmückung aus der Prager Neustadt |
Autor
|
Veronika Staňková |
Zdrojový dokument
|
Staletá Praha 33, 1/2017, 144-152 |
Rozsah | 144-152 (9 stran) |
ISSN | 0231-6056 |
DOI | http://doi.org/10.56112/sp.2017.1.06 |
URL adresa | https://www.staletapraha.cz/artkey/pha-201701-0006.php |
Type | Články/Articles |
Jazyk článku | cze - čeština |
Jazyk resumé | de - neěmčina |
Annotation EN / Zusammenfassung
Download citation
References
- Ivana Blažková / Veronika Staňková: Záchranný archeologický výzkum, Praha 1-Nové Město, Petrská 4, čp. 1132, ppč. 436. Nálezová zpráva o výzkumu č. 2014/40 a 2015/40, rukopis. Uloženo: dokumentační fondy NPÚ, ú. o. p. v Praze, čj. NPÚ-311/92487/2015.
- Vladimír Brych: Kachle doby gotické, renesanční a raně barokní. Výběrový katalog Národního muzea v Praze. Praha 2004.
- Vladimír Brych / Dana Stehlíková / Jaromír Žegklitz: Pražské kachle doby gotické a renesanční. Katalog výstavy. Praha 1990.
- Michal Bureš / Vojtěch Kašpar / Pavel Vařeka: Preliminary Report on the 1993-1193 excavations at the medieval site Near to St Peter's church, Prague. In: Mediaevalia archaeologica Bohemica 1993 (Památky archeologické - Supplementum 2), Jan Fridrich / Jan Klápště / Pavel Vařeka (eds), Praha 1994, 205-214.
- Gerhard Frey / Ellen J. Beer / Karl-August Wirth: Elemente. In: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte. Bd. IV (1957), Sp. 1256-1288. Dostupné na [vid. 2017-08-28].
- James Hall: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 2008.
- Václav Huml: Archeologický výzkum zástavby býv. Biskupského dvora u sv. Petra na Poříčí (Praha 1-Nové Město). Archaeologica Pragensia 10, 1989, 205-257.
- Michal Konečný / Radka Miltová: "Pour décrire les grandes actions". Mytologické obrazy hraběcí rodiny Serényiů jako výraz reprezentace. Opuscula historiae atrium 59, 2010/1-2, 52-67.
- Tomáš Kyncl: Dendrochronologické datování dřevěných konstrukčních prvků z domu Petrská 4 v Praze na Novém Městě. Výzkumná zpráva č. 048-15. Uloženo: dokumentační fondy NPÚ v Praze.
- Sarah Leib: Ofenkeramiken aus dem vorarlberg museum. Eckpunkte der Kachelentwicklung dargelegt anhand ausgewählter Ofenkacheln der Studiensammlung. Museumsverein Jahrbuch 157, 2013, 120-137.
- Martin Mádl: Fresky Carpofora a Giacoma Tencally v kontextu středoevropské malířské produkce. In: Tencalla I. Barokní nástěnná malba v českých zemích. Statě o životě a díle ticinských freskařů, o objednavatelích a o umělcích z jejich okruhu. Martin Mádl (ed.), Praha 2012, 131-154.
- Dana Menoušková / Zdeněk Měřínský (eds): Krása, která hřeje. Výběrový katalog gotických a renesančních kachlů Moravy a Slezska. Uherské Hradiště 2008.
- Radka Miltová: Mezi zalíbením a zavržením: recepce Ovidiových Metamorfóz v barokním umění v Čechách a na Moravě. Brno 2009.
- Radka Miltová: Ovidiovská ikonografie a grafické předlohy v tvorbě Carpofora a Giacoma Tencally. In: Tencalla I. Barokní nástěnná malba v českých zemích. Statě o životě a díle ticinských freskařů, o objednavatelích a o umělcích z jejich okruhu. Martin Mádl (ed.), Praha 2012, 169-184.
- Barbara Murovec: Grafični listi po Simonu Vouetu in Charlesu Le Brunu kot predloge za baročne stropne poslikave na Kranjskem in Štajerskem. Acta historiae artis Slovenica 1, 1996, 7-33.
- Martin Omelka: Vodičkova ulice čp. 710/II. In: Zdeněk Dragoun a kol., Archeologický výzkum v Praze v letech 1995-1996. Pražský sborník historický 30, 1998, 285.
- Jiří Pajer: Počátky novověké keramiky ve Strážnici. Strážnice 1983.
- Čeněk Pavlík / Michal Vitanovský: Encyklopedie kachlů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha 2004.
- Zdeněk Petráň / Pavel Radoměrský: Ilustrovaná encyklopedie české, moravské a slezské numismatiky. Praha 2001.
- Pavlína Pončíková: Knihy s muzeologickou tématikou v zámecké knihovně v Buchlovicích. Nepublikovaná bakalářská práce, Brno 2005. Uloženo: Ústav archeologie a muzeologie FF MU v Brně.
- Cesare Ripa: Iconologia di Cesare Ripa...: divisa in tre libri, ne i quali si esprimono varie imagini di virtù, vitij, affetti, passioni humane, arti, discipline, humori, elementi, corpi celesti … in Venetia … 1645. Dostupné na [vid. 2017-08-28].
- Harald Rosmanitz: Die Ofenkeramik der Spätgotik, der Renaissance und des Frühbarocks und ihre graphischen Vorlagen. In: [vid. 2017-08-28].
- Adéla Šenková: Malířská výzdoba zámku Buchlovice. Nepublikovaná bakalářská práce, Brno 2016. Uloženo: Seminář dějin umění FF MU v Brně.
- Ladislav Špaček: Praha 1-Nové Město (Petrská ul.). In: Norbert Mašek / Eva Čakrtová a kol., Přehled archeologických výzkumů v Praze v roce 1971. Pražský sborník historický 8, 1973, 224.
- Ladislav Špaček: Praha 1-Nové Město (Petrská ulice). In: Marie Fridrichová / Eva Čakrtová a kol., Přehled archeologických výzkumů v Praze v roce 1972. Pražský sborník historický 9, 1975, 220.
- Ladislav Špaček: Výzkum v Petrské ulici. Příspěvek k datování středověké hmotné kultury. Archaeologica Pragensia 5, 1984/1, 71-80.
- Karl-August Wirth: Erde. In: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte. Bd. V (1964), Sp. 997-1104. Dostupné na [vid. 2017-08-28].
- Jana Zapletalová: Tencallové a Iconologia Cesara Ripy: k metodám malířské a investorské práce In: Tencalla I. Barokní nástěnná malba v českých zemích. Statě o životě a díle ticinských freskařů, o objednavatelích a o umělcích z jejich okruhu. Martin Mádl (ed.), Praha 2012, 155-168.
- Hans-Joachim Zimmermann: English Translations and Adaptations of Cesare Ripa's Iconologia: From the 17th to the 19th Century. De zeventiende eeuw. Cultuur in de Nederlanden in interdisciplinair perspectief 11/1, 1995, 17-25.
- Jaromír Žegklitz: Grafické a další předlohy motivů na renesančních kachlích z českého prostředí. Renesanční kachle jako prostředek šíření idejí a kultury doby reformace. - Prints and other artwork models for motifs on stove tiles in Bohemia. Renaissance stove tiles as an agent in the spread of Reformation ideas and culture. Archeologické rozhledy 64, 2012/2, 265-319.
- Jaromír Žegklitz: Prints and other artwork models for motifs on stove tiles from the Czech lands. Renaissance stove tiles as a means for disseminating ideas and culture during the age of Reformation. Studies in Post-Medieval Archeology 4, 2012, 25-111.
- Jaromír Žegklitz / Michal Vitanovský / Jan Zavřel: An assemblage of stove tile moulds from the Prague pottery workshop of Adam Špaček and its tile production in the years 1531-72. - Soubor kachlových forem z pražské hrnčířské dílny Adama Špačka a její kachlová produkce v letech 1531-1572. Studies in Post-Medieval Archeology 3, 2009, 207-272.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.