Staletá Praha 25, 2/2009, 81-87 | DOI: 10.56112/sp.2009.2.07

Clay and porcelain pipes from Prague Lesser Town

Martin Vyšohlíd
Archaia Praha o.p.s., Truhlářská 20, 110 00 Praha 1

The analysis of 44 fragments of ceramic and porcelain tobacco pipes from two extensive archaeological excavations in the area of Malá Strana. According to their form, decoration, and production style the pipes are placed in firmly defined production areas, as well as within the wider European pipe production context of the 17th-20th century.

Keywords: clay pipes - postmedieval period - dating - production - Prague -Lesser Town - Bohemia

Published: December 15, 2009 

Název
Keramické a porcelánové dýmky z Malé Strany
Překlad názvu EN Clay and porcelain pipes from Prague Lesser Town
Překlad názvu DE
Autor
Martin Vyšohlíd
Zdrojový dokument
Staletá Praha 25, 2/2009, 81-87
Rozsah 81-87 (7 stran)
ISSN 0231-6056
DOI http://doi.org/10.56112/sp.2009.2.07
URL adresa https://www.staletapraha.cz/artkey/pha-200902-0007.php
Type Články/Articles
Jazyk článku cze - čeština
Jazyk resumé en - angličtina

 Annotation EN / Summary


Download citation

References

  1. Mário BIELICH / Marián ČURNÝ: Pipe finds from Nitra and Nitra pipe production - Nálezy fajok z Nitry a nitrianska fajkárska produkcia. In: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 3. Prague 2009, 337-362.
  2. Gabriela BLAŽKOVÁ-DUBSKÁ: Výzkum v prostoru Prašného mostu na Pražském hradě v roce 2001, Castrum Pragense 6, 2005, 125-144.
  3. Jan FROLÍK / Jaromír ŽEGKLITZ / Ivana BOHÁČOVÁ: Kanovnická ulice (Canons'Street) No. 73, Castrum Pragense I, 1988, 43-56.
  4. Jiří FRÖLICH: Sklárny střední Šumavy (výsledky archeologického průzkumu). Sušice 1989.
  5. Miroslav HARMAN / Jozef ŠTEFFEK: Fajka velebená, fajka zatracovaná. Tlmače 2008.
  6. Michal KAĽAVSKÝ: Hlinené fajky z Banskej Štiavnice. Umění a řemesla 3, 1982, 61-64.
  7. Ralf KLUTTIG-ALTMANN / Martin KÜGLER: Bewegung in Sachsen. Ein Beitrag zur Emantipation der deutschen Tonpfeifenforschung, Knasterkopf 16, 2003, 88-98.
  8. Ralf KLUTTIG-ALTMANN / Natascha MEHLER: Die Emanzipation der deutschen Tonpfeifenforschung (Frühe deutsche Tonpfeifenproduktion im 17. Jahrhundert), Archäologie der frühen Neuzeit - Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Archäologie des Mittelalters und der Neuzeit 18, Paderborn 2007, 71-80.
  9. Natascha MEHLER: Clay pipes in Bavaria and Bohemia: common ground in the cultural and political history of smoking - Keramické dýmky v Bavorsku a v Čechách: společné kořeny v kulturních a politických dějinách kouření. In: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 3. Prague, 317-336.
  10. Zoltán NAGY: Transdanubian Pipe Manufacturers Associeted with Selmecbánya. In: E. HAIDER / A. ORGANA / A. RIDOVICS (eds.), The History of the Hungarian Pipemaker's Craft. Hungarian History Through the Pipemaker's Art. Budapest 2000, 45-55.
  11. Bernd STANDKE: Zur Tonpfeifenbäckerei in Waldenburg (Altstadt). Knasterkopf 16, 2003, 118-130.
  12. Bernd STANDKE: Ein Tonpfeifenfund in Halle. Knasterkopf 18, 2005, 87-96.
  13. Martin VYŠOHLÍD: Finds of clay tobacco pipes from Náměstí Republiky in Prague's New Town - Nálezy keramických dýmek z náměstí Republiky na Novém Městě v Praze. in: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 2, 275-304.
  14. Martin VYŠOHLÍD: Svět keramických dýmek (Nálezy z náměstí Republiky v Praze). Časopis Společnosti přátel starožitností 116, 2008/1, 43-49.
  15. Martin VYŠOHLÍD: Keramické dýmky v archeologických nálezech a jejich vypovídací možnosti. Archeologie ve středních Čechách 13, 2009/2, 965-1000.
  16. Jiří WALDHAUSER: Archeologická tajemství Mladé Boleslavi. Liberec 2009.
  17. Tereza WITKOWSKA: Fajki z badań archeologicznych na placu Dominikańskim we Wrocławiu. Silesia Antiqua 39, 1998, 283-336.
  18. Jaromír ŽEGKLITZ: Renaissance glasswork in Broumy - Renesanční sklářská huť v Broumech. in: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 2, 2007, 145-180.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.