Staletá Praha 33, 1/2017, 60-93 | DOI: 10.56112/sp.2017.1.03

Praha v kontextu Beuronské umělecké školy : K výstavám beuronského umění v Německu

Helena Čižinská

V roce 2016 proběhly na dvou místech v Německu, značně od sebe vzdálených, dvě výstavy, které prezentovaly beuronské umění. Kupodivu uspořádaly obě vernisáž ve stejném týdnu - 13. a 17. dubna. Výstava v Limburgu an der Lahn se zaměřila především na dílo beuronského malíře P. Paula Adolfa Krebse, který vytvářel kartony nástěnných maleb, navrhoval zařízení, paramenta nebo precióza pro blízký, u nás téměř neznámý klášter benediktinek St. Hildegard v Eibingenu. Tento porýnský komplex byl založen jako dceřiný z pražského opatství sv. Gabriela na Smíchově. Druhá výstava v kolébce beuronského umění na útlém Dunaji se už poněkolikáté vracela k Janu Verkademu, žáku Paula Gauguina a bývalému členu pařížské skupiny Nabis. Malíř po konverzi vstoupil do benediktinského arciopatství v Beuronu a dále tam působil jako P. Willibrord a člen Beuronské umělecké školy. Záběr kurátorů byl tentokrát širší a nastínil umělcovo zrání ve srovnání s díly jeho přátel. Oba umělci patřili do týmu, který v letech 1895-1899 prováděl malířskou výzdobu smíchovského kostela sv. Gabriela.

Klíčová slova: beuronské umění - Limburg an der Lahn - klášter St. Hildegard v Eibingenu - P. Paulus Krebs - sv. Hildegarda z Bingenu - klášter Rupertsberg - Karel Jindřich Arnošt Löwenstein-Wertheim-Rosenberg - klášter sv. Gabriela v Praze - abatyše Regintrudis Sauter - oblát Jan Sarkander Vrbík - arciopatství sv. Martina v Beuronu - Beuronská umělecká škola - br. Didacus Rait - br. Notker Becker - D. Thekla Köppel - D. Josepha Knips - P. Desiderius Lenz - D. Scholastika von Oer - P. Willibrord Verkade - Bretaň - Pont-avenská škola - Paul Gauguin - skupina Nabis - Paul Sérusier - Paul Ranson - Mogens Ballin - Fiesole - Maurice Denis - Gnadenkapelle v Beuronu - budova Secession ve Vídni - Josip Plečnik - Aichhalden - Mnichov - Carl Hornung - Hugo Troendle - Alexej Jawlensky - Salzstetten-Heiligenbronn - klášter Dormitio Mariae na Sionu v Jeruzalémě - karmelitánský kostel ve Vídni-Döblingu - Pierre Bonnard - Edouard Vuillard - Charles Filiger - Peter Behrens

Zveřejněno: 15. červen 2017 

Název
Praha v kontextu Beuronské umělecké školy : K výstavám beuronského umění v Německu
Překlad názvu EN Two exhibitions of Beuronese art in Germany. Prague in the context of the Beuron Art School
Překlad názvu DE Prag im Kontext der Beuroner Kunstschule. Zu den Ausstellungen der beuroner Kunst in Deutschland
Autor
Helena Čižinská
Zdrojový dokument
Staletá Praha 33, 1/2017, 60-93
Rozsah 60-93 (34 stran)
ISSN 0231-6056
DOI http://doi.org/10.56112/sp.2017.1.03
URL adresa https://www.staletapraha.cz/artkey/pha-201701-0003.php
Type Články/Articles
Jazyk článku cze - čeština
Jazyk resumé de - němčina

 Annotation EN / Zusammenfassung


Stáhnout citaci

Reference

  1. sine: P. Willibrord Jan Verkade, bibliographische Daten. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 10-13.
  2. sine: Führung durch die Kirche. Benediktinerinnenabtei St.Hildegard. Dostupné na [vid. 2017-10-04].
  3. sine: heslo Br. Notker Becker (1883-1978). In: Die Künstlerbrüder. Benediktinerabtei Maria Laach. Dostupné na [vid. 2017-10-04].
  4. sine: heslo Jan Verkade, Den hellige Sebastian, 1893. Dostupné na [vid. 2017-10-04].
  5. sine: heslo Société des Vingt. Dostupné na [aktualizováno 10. 8. 2016; vid. 2017-10-04].
  6. sine: heslo Verkade, Saint Sébastien, 1892. Dostupné na [aktualizováno 22. 11. 2016; vid. 2017-10-04].
  7. sine: heslo St. Hildegard (Eibingen). Dostupné na [aktualizováno 1. 6. 2017; vid. 2017-10-04].
  8. sine: heslo Verkade (bedrijf). Dostupné na [aktualizováno 4. 8. 2017; vid. 2017-10-04].
  9. Klara Antons OSB: Die Gründungsgruppe für St. Hildegard (1904); Die Beuroner Künstlermönche für St. Hildegard (1912); Katalog. In: "Der Maler der St. Hildegard". Frauen und die Beuroner Kunst. Matthias Theodor Kloft / Dominik Müller (eds), Limburg 2016, 10-81.
  10. Alain Bois: Expresionismus. In: Dějiny umění 9. José Pijoan (ed.), Praha 1983, 245-292.
  11. Caroline Boyle-Turner (ed.): Jan Verkade. Ein holländischer Schüler Gauguins. Zwolle 1989.
  12. Caroline Boyle-Turner: Jan Verkade und die Nabis. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 57-65.
  13. Pierre Courthion: Symbolismus a skupina Nabis, In: Dějiny umění 9. José Pijoan (ed.), Praha 1983, 6-31.
  14. Helena Čižinská: Opatství sv. Gabriela na Smíchově v Praze. Staletá Praha 23, 1997, 59-122.
  15. Helena Čižinská: Beuronská umělecká škola v opatství svatého Gabriela v Praze - Die Beuroner Kunstschule in der Abtei Sankt Gabriel in Prag. Praha 1999.
  16. Helena Čižinská: P. Willibrord Verkade OSB. In: Kánon a beuronští umělci - Der Kanon und die Beuroner Künstler. Monica Šebová (ed.), Praha 2002, 22-33.
  17. Helena Čižinská: Retrospektiva v Beuronu. Zprávy památkové péče 66, 2006/3, 263-266.
  18. Helena Čižinská: Beuronská výzdoba v Emauzích. In: Emauzy. Benediktinský klášter v srdci Prahy. Klára Benešovská / Kateřina Kubínová (eds), Praha 2007, 152-190.
  19. Helena Čižinská: Isis-Madona. Staletá Praha 30, 2014/1, 25-65. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Helena Čižinská / Josef Hájek: Kostel sv. Antonína v pražských Holešovicích. Praha 2014.
  21. Matthia Eiden OSB: Erzabt Placidus Wolter und die Abtei St. Hildegard Eibingen (1888-1908). In: Zwischen Aufbruch und Beständigkeit. Leben und Wirken des zweiten Beuroner Erzabtes Placidus Wolter (1828-1908). Peter Häger / Jakobus Kaffanke (eds), Berlin 2008, 181-184.
  22. Aleš Filip: Secesní chrámy na Moravě a ve Slezsku. Brno 2004.
  23. Dorothea von Forstner: St. Gabriel. Zum Beuroner Jubeljahr. Geschichte der Abtei St. Gabriel, Erbe und Auftrag. Benediktinische Monatschrift 39, 1963/2, 114-119.
  24. gge: heslo Sauter, Regintrudis. In: Biographia Benedictina (Benedictine Biography). Dostupné na [aktualizováno 25. 11. 2016; vid. 2017-10-04].
  25. Augustinus Gröger OSB: Die "Krypta" unter der Beuroner Gnadenkapelle. Ein lange verkanntes Kleinod. Beuron 2014.
  26. Augustinus Gröger et al.: Liber evangeliorum. Knižní malba Beuronské umělecké školy = die Buchmalerei der Beuroner Kunstschule. Praha 2016.
  27. Lambert van den Hoven: P. Adelbert Gresnigt OSB v Praze. In: Kánon a beuronští umělci - Der Kanon und die Beuroner Künstler. Monica Šebová (ed.), Praha 2002, 48-61.
  28. Alexej Jawlensky: Lebenserinnerungen. In: Alexej von Jawlensky. Köpfe-Gesichte-Meditationen. Clemens Weiler (ed.), Hanau 1970, 104-119.
  29. Marie Kadlčíková / Eva Peterková / Pavel Šopák: Marianum: 1909-1919-1999. Opava 1999.
  30. Annegret Kehrbaum: Die Nabis und die Beuroner Kunst. Jan/Willibrord Verkades Aichhaldener Wandgemälde (1906) und die Rezeption der Beuroner Kunst durch die Gauguin-Nachvolger. Hildesheim 2006.
  31. Annegret Kehrbaum: Für Kloster und Gemeinde. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 125-145.
  32. Hubert Krins: Die Kunst der Beuroner Schule. "Wie ein Lichtblick vom Himmel". Beuron 1998.
  33. Hubert Krins: Beuron an der Donau. Beuron-Lindenberg 2004.
  34. Hubert Krins: Beuroner Kunst in der Wiener Secession 1905-2005. Katalog výstavy, Beuron 2005.
  35. Hubert Krins: Erzabt Placidus Wolter und die Beuroner Schule. In: Zwischen Aufbruch und Beständigkeit. Leben und Wirken des zweiten Beuroner Erzabtes Placidus Wolter (1828-1908). Peter Häger / Jakobus Kaffanke (eds), Berlin 2008, 186-196.
  36. Hubert Krins: Die Katakombenbilder im Beuroner Kreuzgang. Nepublikovaná přednáška v Beuronu dne 15. března 2015.
  37. Hubert Krins: Das Vermächtnis Dr. Erich Endrich - Franziska Weidelener; Stationen des Malermönchs Willibrord Verkade; Der Schriftsteller Willibrord Verkade; Geschenke von Künstlerfreunden. In: Carina Schäfer / Hubert Krins: Willibrord Verkade, Maler und Mönch und seine Künstlerfreunde. Katalog výstavy, [Beuron] 2016, 1-5; 45-79.
  38. Hubert Krins / Sando Zwiesele: Der Nachlass von P. Willibrord Verkade im Kunstarchiv der Erzabtei Beuron. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 197-206.
  39. Hubert Krins / Sando Zwiesele: Die Kartonsammlung im Kunstarchiv der Erzabtei St. Martin zu Beuron. Ein Arbeitsbericht. In: Beuroner Forum 2. Stefan Blanz / Peter Häger / Jakobus Kaffanke OSB (eds), Berlin 2010, 94-108.
  40. Hubert Krins: Die Katakombenbilder im Beuroner Kreuzgang. In: Beuroner Forum. Bd. 8/9, Edition 2016/2017. Peter Häger / Jakobus Kaffanke (eds), Berlin 2017, 181-205.
  41. Suso Mayer OSB: Beuroner Bibliographie. Schriftsteller und Künstler während der ersten hundert Jahre des Benediktinerklosters Beuron 1863-1963. Beuron 1963.
  42. Jiří Mucha: Alfons Mucha. Praha 1982.
  43. Damjan Prelovšek: Josip Plečnik: život a dílo. Šlapanice 2002.
  44. Dominik Müller: Die Stiftskapelle St. Sophia in Limburg. In: "Der Maler der Hl. Hildegard". Frauen und die Beuroner Kunst. Katalog výstavy, Matthias Theodor Kloft / Dominik Müller (eds), Limburg 2016, 82-88.
  45. Paul v. Naredi-Rainer: Notker Becker als Künstler. In: Emmanuel v. Severus OSB / Paul v. Naredi-Rainer: Notker Becker OSB (1883-1978). Katalog výstavy, Maria Laach 1983, 13-42.
  46. Philippa Rath: Benediktinerinnenabtei St. Hildegard Rüdesheim / Eibingen. Petersberg 2004.
  47. Jan Royt: Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. Praha 1999.
  48. Julia Sametzki-Kraus: Die Gnadenkapelle der Beuroner Klosterkirche und die "Grammatik der Kunst" im Alten Ägypten. In: Ägypten, die Moderne, die "Beuroner Kunstschule". Harald Siebenmorgen / Anna zu Stolberg (eds), Karlsruhe 2009, 156-166.
  49. Basilius Senger (ed.): Die Beuroner Benediktiner-Kongregation und ihre Klöster. Beuron 1997.
  50. Emmanuel v. Severus OSB: Bruder Notker Heinrich Becker OSB. In: Emmanuel v. Severus OSB / Paul v. Naredi-Rainer: Notker Becker OSB (1883-1978). Katalog výstavy, Maria Laach 1983, 9-12.
  51. Carina Schäfer: Aufenthalte in Paris und der Bretagne; Verkades kleine Sammlung: Werke der Künstlerfreunde; Landschaften und Motive im Freien; Stilleben. In: Carina Schäfer / Hubert Krins: Willibrord Verkade, Maler und Mönch und seine Künstlerfreunde. Katalog výstavy, [Beuron] 2016, 6-44.
  52. Harald Siebenmorgen: Die Anfänge der "Beuroner Kunstschule". Peter Lenz und Jakob Wüger 1850-1875. Sigmaringen 1983.
  53. Harald Siebenmorgen: Achsenverschiebungen der Avantgarden. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 93-100.
  54. Adolf Smitmans: Jan/Willibrord Verkade: Kunst, jenseits von Natur und Gesetz. Erbe und Auftrag 75, 1999/5, 361-374.
  55. Adolf Smitmans: Aufbruch zum Ganzen, In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 165-180.
  56. Hugo Troendle: Der Malermönch. Eine Münchner Erinnerung. Der Zwiebelturm, Monatsschrift für das Bayerische Volk und seine Freunde 3, 1948/3, 208-210.
  57. Hugo Troendle: Mnich, který maloval. Vzpomínka na Mnichov - Der Malermönch. Eine Münchner Erinnerung. In: Kánon a beuronští umělci - Der Kanon und die Beuroner Künstler. Monica Šebová (ed.), Praha 2002, 34-39.
  58. Silke Thomas / Patricia von Eicken / Sarah Dengler / Ralph Melcher: Meisterwerke V - Katalog 128 © Galerie Thomas. München 2015. Dostupné na [vid. 2017-10-04].
  59. Renata Tyršová: heslo Achtermann. In: Ottův slovník naučný. Illustrovaná encykopaedie obecných vědomostí. Díl 1. Praha 1888, 517.
  60. Willibrord Verkade: Der Antrieb ins Vollkommene. Freiburg im Breisgau 1933.
  61. Willibrord Verkade: Neklidem k Bohu. Praha 1942.
  62. Ulrike-Johanna Wagner-Höher: Die Benediktinerinnen von St. Gabriel / Bertholdstein (1889-1919). St. Ottilien 2008.
  63. Otto Wimmer: Handbuch der Namen und Heiligen. Innsbruck-Wien-München 1966.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.