Staletá Praha 30, 1/2014, 25-65 | DOI: 10.56112/sp.2014.1.02

Isis-Madona

Helena Čižinská
historička umění, do r. 2013 odbor dokumentace NPÚ ÚOP HMP

V Praze byla v soukromém majetku nalezena dřevořezba Isis-Madony, jednoho ze stěžejních děl zakladatele Beuronské umělecké školy P. Desideria Petera Lenze. Dlouhá desetiletí byly známy jen její sádrové a bronzové odlitky. Nález drobné sošky, jejíž původ není zatím zcela objasněn, umožní další posun nejen v poznání beuronského stylu, který byl donedávna opomíjeným inspiračním zdrojem tvorby architekta Josipa Plečnika, ale také dokresluje vzájemné tvůrčí vztahy s jeho žákem a pokračovatelem Otto Rothmayerem. Studie sleduje umělecký vývoj Petera Lenze v době před vstupem do kláštera v Beuronu, přibližuje zrod u nás stále ještě nedostatečně známého beuronského umění a zabývá se hlouběji zejména dvěma Lenzovými stěžejními díly, kaplí sv. Maura u Beuronu a Isis-Madonou, v nichž Plečnik spatřoval věčnou hodnotu.

Klíčová slova: Isis-Madona - P. Desiderius Peter Lenz - arciopatství sv. Martina v Beuronu - Beuronská umělecká škola - P. Gabriel Jakob Wüger - Amalie Bensinger - kněžna Kateřina z Hohenzollernu-Sigmaringenu - kaple sv. Maura - Josip Plečnik - P. Willibrord Jan Verkade - 24. výstava Spolku výtvarných umělců Rakouska v budově Secession ve Vídni v roce 1905 - Otto Rothmayer - Rothmayerova vila v Praze-Břevnově - Josef Sudek

Zveřejněno: 15. červen 2014 

Název
Isis-Madona
Překlad názvu EN Isis-Madona
Překlad názvu DE Die Isis-Madonna
Autor
Helena Čižinská
Zdrojový dokument
Staletá Praha 30, 1/2014, 25-65
Rozsah 25-65 (41 stran)
ISSN 0231-6056
DOI http://doi.org/10.56112/sp.2014.1.02
URL adresa https://www.staletapraha.cz/artkey/pha-201401-0002.php
Type Články/Articles
Jazyk článku cze - čeština
Jazyk resumé de - němčina

 Annotation EN / Zusammenfassung


Stáhnout citaci

Reference

  1. sine: XXIV. Ausstellung der Vereinigung bildender Künstler Österreichs. Secession. Katalog výstavy, Wien 1905.
  2. sine: Sonder-Ausstellung für christliche Kunst, Aachen, 15. August bis 10. Oktober 1907. Katalog výstavy, Aachen 1907.
  3. sine: Die Beuroner Kunstschule. In: Die Kunst für Alle 23, 1. März 1908, München 1908, 241-250, obr. až do str. 264.
  4. sine: P. Willibrord Jan Verkade, bibliographische Daten. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 10-13.
  5. sine: Eine Ausstellung im Trend der Zeit. Stettnerseiten, 2014/1, 12-13.
  6. Claire Barbillon: Die Schule von Beuron und die Nabis: spirituelle Gemeinsamkeiten, theoretische Übereinstimmungen. In: Avantgardist und Malermönch - Peter Lenz und die Beuroner Kunstschule, katalog výstavy, Velten Wagner (ed.), Engen 2007, 39-49.
  7. Ernst Bruckmüller / Peter Urbanitsch (eds): Ostarrîchi - Österreich 996-1996, Menschen, Mythen, Meilensteine. Katalog der Österreichischen Ländesausstellung in Neuhofen an der Ybbs und St. Pölten, Horn 1996.
  8. Jiří Černý: Kostel sv. Rodiny v Českých Budějovicích. Zprávy památkové péče 73, 2013, č. 2, 117-125.
  9. Helena Čižinská: Opatství sv. Gabriela na Smíchově v Praze. Staletá Praha 23, Praha 1997, 59-122.
  10. Helena Čižinská: Beuronská umělecká škola v opatství svatého Gabriela v Praze. Praha 1999.
  11. Helena Čižinská: P. Willibrord Verkade OSB. In: Kánon a beuronští umělci (Der Kanon und die Beuroner Künstler), Monica Šebová (ed.), Praha 2002, 22-33.
  12. Helena Čižinská: Retrospektiva v Beuronu. Zprávy památkové péče 66, 2006, č. 3, 263-266.
  13. Helena Čižinská: Beuronská výzdoba v Emauzích. In: Emauzy. Benediktinský klášter v srdci Prahy, Klára Benešovská / Kateřina Kubínová (eds), Praha 2007, 152-190.
  14. Helena Čižinská: Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze na Vinohradech. 1. vydání, Praha 2008.
  15. Helena Čižinská: Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze na Vinohradech. 2. pozměněné vydání, Praha 2010.
  16. Helena Čižinská: Zbožnost a liturgie v díle Josipa Plečnika. In: Josip Plečnik a česká sakrální architektura první poloviny 20. století. Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně jako součást středoevropské architektonické scény. Sborník přednášek z mezinárodní konference 5. listopadu 2011, Jiří Horský / Dana Schlaichertová (eds), s. l., s. a. [Praha 2012], 28-33.
  17. Vladimír Denkstein: K vývoji symbolů a k interpretaci děl středověkého umění. Praha 1987.
  18. Karel Dostál Lutinov: Emauzy / Beuron / Monte Cassino. Nový život 8, 1903, 271-272 s obrazovými přílohami.
  19. Aleš Filip / Roman Musil: Náboženské výtvarné umění v liberální společnosti. In: Neklidem k Bohu, Aleš Filip / Roman Musil (eds), Praha 2006, 63-85.
  20. Dorothea Forstner / Renate Becker: Neues Lexikon christlicher Symbole. Innsbruck-Wien 1991.
  21. Jiří Frel: Počátky řeckého sochařství. Praha 1951.
  22. Romano Guardini: O podstatě uměleckého díla. Praha 2009.
  23. Ernst Guldan: Eva und Maria. Eine Antithese als Bildmotiv. Graz-Köln 1966.
  24. Karel Hetteš: Otto Rothmayer - osobnost a dílo. Tvar 13, 1962/4, 100-124.
  25. Ludwig Hevesi: Altkunst-Neukunst, Wien 1898-1908. Wien 1909. Reprint 1986, pův. ve Fremden Blatt Nr. 319, 18. 12. 1905.
  26. Volker Himmelein / Hans Ulrich Rudolf (eds): Alte Klöster, neue Herren, Die Säkularisation im deutschen Südwesten 1803. Katalog výstavy, Große Landesausstellung Baden-Württemberg 2003 v Bad Schussenried od 12. dubna do 5. října 2003, Ostfildern 2003.
  27. Blanka Hlaváčková: Benediktinská řehole pro laiky aneb stát se oblátem. Diplomová práce, Praha 2011. Uloženo: Katolická teologická fakulta v Praze, Katedra teologické etiky.
  28. Jiří Horský (ed.): Nejměnujte me nikdy… Dopisy Josipa Plečnika Alexandru Titlovi 1919-1947. Kompletní edice, s. l., s. a. [Praha 2012].
  29. Petra Hubková: Architektonická tvorba Otto Rothmayera. Magisterská diplomová práce. Brno 2009. Uloženo: Filosofická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra Obecné teorie a dějin umění a kultury.
  30. František Kadeřávek: Geometrie a umění v dobách minulých. Praha 1935.
  31. Daniela Karasová: Interiérová a nábytková tvorba. In: Otto Rothmayer 1892-1966. Petr Krajči / Soňa Ryndová (eds), Praha 1997, 67-72.
  32. Annegret Kehrbaum: Für Kloster und Gemeinde. Malerei und Projekte für die Wand. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 125-139.
  33. Zdeněk Kirschner: Josef Sudek. Výběr fotografií z celoživotního díla. Praha 1982.
  34. Zdeněk Kirschner: Josef Sudek. Cykly fotografií 3 - Kouzelná zahrádka, Vzpomínky. Praha 1984.
  35. Zdeněk Kirschner / Josef Hlavatý: Otto Rothmayer. Architektura ČSSR 26, 1967/1, 46-50.
  36. Petr Krajči: Otto Rothmayer. In: Josip Plečnik, architekt Pražského hradu. Zdeněk Lukeš / Damjan Prelovšek / Miroslav Řepa / Tomáš Valena (eds), Praha 1996 (Správa Pražského hradu), 530-531.
  37. Maurus Krass OSB: Benediktineroblaten. In: Unter der Führung des Evangeliums. Handbuch für Benediktineroblaten, kolektiv 1990, Beuron 1990, 15-18.
  38. Josef Kreitmaier S.J.: Beuroner Kunst. Eine Ausdrucksform der christlichen Mystik. 3. vydání, Freiburg im Breisgau 1921.
  39. Hubert Krins: Die Kunst der Beuroner Schule. "Wie ein Lichtblick vom Himmel". Beuron 1998.
  40. Hubert Krins: Eine wiederentdeckte Pietà von Peter Lenz. Erbe und Auftrag 76, 2000, 60-65.
  41. Hubert Krins: Podoba člověka v beuronském umění (Das Menchenbild der Beuroner Kunst). In: Kánon a beuronští umělci (Der Kanon und die Beuroner Künstler). Monica Šebová (ed.), Praha 2002, 2-13.
  42. Hubert Krins: Beuron an der Donau. Beuron 2004.
  43. Hubert Krins: Beuroner Kunst in der Wiener Secession 1905-2005. Beuron 2005.
  44. Hubert Krins: Gnadenkapelle und Mauruskapelle in Beuron. 2. Auflage, Beuron 2007.
  45. Hubert Krins: Farbstudien der Beuroner Kunstschule. In: Avantgardist und Malermönch - Peter Lenz und die Beuroner Kunstschule. Katalog výstavy, Velten Wagner (ed.), Engen 2007, 51-56.
  46. Hubert Krins: Zwei Notizen zur Pietà von St. Gabriel in Prag. In: Avantgardist und Malermönch - Peter Lenz und die Beuroner Kunstschule. Katalog výstavy, Velten Wagner (ed.), Engen 2007, 69-72.
  47. Alena Krušinová: Rothmayerova vila. Stavebně historický průzkum, soupis uměleckohistorických prvků, Praha 2009. Uloženo: dokumentační fondy NPÚ ÚOP HMP, sig. P 181, inv. č. 13/10.
  48. Miroslav Kunštát: Schola artis beuronensis. Památky středních Čech 2, 1987, 79-96.
  49. Ludmila Kybalová / Olga Herbenová / Milena Lamarová: Das große Bilderlexikon der Mode. Praha 1966.
  50. Zdeněk Lukeš: Žáci Josipa Plečnika. In: Národní technické muzeum 1978-1988. Sborník k osmdesátému výročí založení, 2. díl, Mario Stretti / Zdeněk Rasl / Jan Hozák / Vladimír Šlapeta (eds), Praha 1988, 140-152.
  51. Zdeněk Lukeš: Pražský hrad po Plečnikovi. In: Josip Plečnik, architekt Pražského hradu. Zdeněk Lukeš / Damjan Prelovšek / Miroslav Řepa / Tomáš Valena (eds), Praha 1996 (Správa Pražského hradu), 141-146.
  52. Zdeněk Lukeš: Práce Josipa Plečnika v Českých zemích. In: Josip Plečnik, architekt Pražského hradu. Zdeněk Lukeš / Damjan Prelovšek / Miroslav Řepa / Tomáš Valena (eds), Praha 1996 (Správa Pražského hradu), 507-515.
  53. Věra Malá: Hradní architekt a řízení stavební činnosti na Pražském hradě. In: Josip Plečnik, architekt Pražského hradu. Zdeněk Lukeš / Damjan Prelovšek / Miroslav Řepa / Tomáš Valena (eds), Praha 1996 (Správa Pražského hradu), 123-139.
  54. Věra Malá: Otto Rothmayer na Pražském hradě. In: Otto Rothmayer 1892-1964. Petr Krajči / Soňa Ryndová (eds), Praha 1997, 31-35.
  55. Jan Merell et al.: Malý bohovědný slovník. Praha 1963.
  56. Ákos Moravánszky: Plečnikova alchymie. In: Josip Plečnik a česká sakrální architektura první poloviny 20. století. Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně jako součást středoevropské architektonické scény. Sborník mezinárodní konference 5. listopadu 2011, Jiří Horský / Dana Schlaichertová (eds), s. l., s. a. [Praha 2012], 22-27.
  57. Jakub Mráček / Jan Kolman: Kaple bývalého kláštera boromejek v Teplicích. Teplice 2006.
  58. José Pijoan et al.: Dějiny umění. 1. díl, Praha 1977.
  59. Josip Plečnik: Tabernákl pro Vyšehrad (signovaná kresba z r. 1922 bez textu). Styl 4, 1923-1924, 14.
  60. P. Ansgar Pölmann: Vom Wesen der hieratischen Kunst. Ein Vorwort zur Ausstellung der Beuroner Kunstschule in der Wiener Secession. Beuron 1905.
  61. Damjan Prelovšek: Josef Plečnik. Wiener Arbeiten von 1896 bis 1914. Wien 1979.
  62. Damjan Prelovšek: Ideový základ Plečnikovy tvorby. In: Josip Plečnik, architekt Pražského hradu. Zdeněk Lukeš / Damjan Prelovšek / Miroslav Řepa / Tomáš Valena (eds), Praha 1996 (Správa Pražského hradu), 89-104.
  63. Damjan Prelovšek: Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze. In: Josip Plečnik, architekt Pražského hradu. Zdeněk Lukeš / Damjan Prelovšek / Miroslav Řepa / Tomáš Valena (eds), Praha 1996 (Správa Pražského hradu), 565-579.
  64. Damjan Prelovšek: Josip Plečnik, život a dílo. Šlapanice 2002.
  65. Damjan Prelovšek: Josip Plečnik, mistr sakrální architektury. Katalog výstavy v Atriu Žižkov, Praha 2011.
  66. Stanislav Richter: Nad dílem Otty Rothmayera. Umění a řemesla 13, 1967/1, 15-21.
  67. Basilius Senger: Zur Geschichte und Eigenart der Beuroner Kongregation. In: Die Beuroner Benediktiner-Kongregation und ihre Klöster. Basilius Senger (ed.), Beuron 1989, 6-9.
  68. Vera Schauber / Hanns Michael Schindler: Rok se svatými. Kostelní Vydří 1994.
  69. P. Gallus Schwind: P. Desiderius Lenz. Beuron 1932.
  70. Harald Siebenmorgen: Die Anfänge der "Beuroner Kunstschule". Peter Lenz und Jakob Wüger 1850-1875. Sigmaringen 1983 (zde veškerá dosavadní literatura).
  71. Harald Siebenmorgen: Achsenverschiebungen der Avantgarden, Lenz und Verkade 1893-1904. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 93-100.
  72. Harald Siebenmorgen: Die "Beuroner Kunstschule" und Wien. In: Avantgardist und Malermönch - Peter Lenz und die Beuroner Kunstschule. Katalog výstavy, Velten Wagner (ed.), Engen 2007, 19-31.
  73. Harald Siebenmorgen: Ägypten, die Moderne, die "Beuroner Kunstschule". Arbeitstagung im Badischen Landesmuseum Karlsruhe, 5.-6. Oktober 2007. Begleitausstellung: "Ägypten und die Kunst der Moderne" zur Ausstellung "Schönheit im alten Ägypten" im Badischen Landesmuseum Karlsruhe, 28. 7. 2007 - 27. 1. 2008. Karlsruhe 2007.
  74. Alberto Siliotti: Egypt. Chrámy, bohové a lidé. Praha 1994.
  75. Adolf Smitmans: Die internationale Rolle der Beuroner Kunstschule um 1905. Erbe und Auftrag 61, 1985, 188-196.
  76. Adolf Smitmans: Aufbruch zum Ganzen. In: P. Willibrord Jan Verkade, Künstler und Mönch. Katalog výstavy, Adolf Smitmans (ed.), Beuron 2007, 165-180.
  77. Ludvík Svoboda (ed.): Encyklopedie antiky. Praha 1973.
  78. Monica Šebová: Nejdokonalejším zákonem umění je míra. In: Kánon a beuronští umělci (Der Kanon und die Beuroner Künstler). Monica Šebová (ed.), Praha 2002, 16-21.
  79. Monica Šebová: Socha archanděla Gabriela znovu v Praze. Praha 2013.
  80. Rostislav Švácha: Le Corbusier. Praha 1989.
  81. Pavel Švec: Archanděl Gabriel se vrátil zářivější. MF Dnes, 5. 3. 2013.
  82. Willibrord Verkade: Vzpomínky mnicha malíře. Pax 3, 1928, 39-50, 205-212.
  83. Willibrord Verkade: Neklidem k Bohu. Praha 1942.
  84. Miroslav Verner / Ladislav Bareš / Břetislav Vachala: Ilustrovaná encyklopedie starého Egypta. Praha 1997.
  85. Jindřich Vybíral / Damjan Prelovšek: Kotěra, Plečnik - korespondence. Praha 2002.
  86. Velten Wagner: Peter Lenz und die Beuroner Kunstschule - eine Einfürung. In: Avantgardist und Malermönch - Peter Lenz und die Beuroner Kunstschule. Katalog výstavy, Velten Wagner (ed.), Engen 2007, 9-18.
  87. Velten Wagner: Verzeichnis der Exponate. In: Avantgardist und Malermönch - Peter Lenz und die Beuroner Kunstschule. Katalog výstavy, Velten Wagner (ed.), Engen 2007, 83-143.
  88. Ulrike Johanna Wagner Höher: Die Benediktienerinnen von St. Gabriel / Bertholdstein (1889-1919). St. Ottilien 2008.
  89. Otto Wimmer: Handbuch der Namen und Heiligen. Innsbruck-Wien-München 1966.
  90. Odilo Wolf: Beuron. 6. vydání, Freiburg im Breisgau 1923.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.