Staletá Praha 25, 2/2009, 81-87 | DOI: 10.56112/sp.2009.2.07

Keramické a porcelánové dýmky z Malé Strany

Martin Vyšohlíd
Archaia Praha o.p.s., Truhlářská 20, 110 00 Praha 1

Analýza nálezů 44 zlomků keramických a porcelánových dýmek ze dvou rozsáhlých archeologických výzkumů v prostoru Malé Strany. Na základě zhodnocení jejich podoby, výzdoby, zpracování a způsobu výroby jsou jednotlivé dýmky zařazeny do konkrétních výrobních okruhů i do širšího kontextu evropské produkce dýmek v průběhu 17.-20. století.

Klíčová slova: keramické dýmky - novověk - datování - výroba - Praha-Malá Strana - Čechy

Zveřejněno: 15. prosinec 2009 

Název
Keramické a porcelánové dýmky z Malé Strany
Překlad názvu EN Clay and porcelain pipes from Prague Lesser Town
Překlad názvu DE
Autor
Martin Vyšohlíd
Zdrojový dokument
Staletá Praha 25, 2/2009, 81-87
Rozsah 81-87 (7 stran)
ISSN 0231-6056
DOI http://doi.org/10.56112/sp.2009.2.07
URL adresa https://www.staletapraha.cz/artkey/pha-200902-0007.php
Type Články/Articles
Jazyk článku cze - čeština
Jazyk resumé en - angličtina

 Annotation EN / Summary


Stáhnout citaci

Reference

  1. Mário BIELICH / Marián ČURNÝ: Pipe finds from Nitra and Nitra pipe production - Nálezy fajok z Nitry a nitrianska fajkárska produkcia. In: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 3. Prague 2009, 337-362.
  2. Gabriela BLAŽKOVÁ-DUBSKÁ: Výzkum v prostoru Prašného mostu na Pražském hradě v roce 2001, Castrum Pragense 6, 2005, 125-144.
  3. Jan FROLÍK / Jaromír ŽEGKLITZ / Ivana BOHÁČOVÁ: Kanovnická ulice (Canons'Street) No. 73, Castrum Pragense I, 1988, 43-56.
  4. Jiří FRÖLICH: Sklárny střední Šumavy (výsledky archeologického průzkumu). Sušice 1989.
  5. Miroslav HARMAN / Jozef ŠTEFFEK: Fajka velebená, fajka zatracovaná. Tlmače 2008.
  6. Michal KAĽAVSKÝ: Hlinené fajky z Banskej Štiavnice. Umění a řemesla 3, 1982, 61-64.
  7. Ralf KLUTTIG-ALTMANN / Martin KÜGLER: Bewegung in Sachsen. Ein Beitrag zur Emantipation der deutschen Tonpfeifenforschung, Knasterkopf 16, 2003, 88-98.
  8. Ralf KLUTTIG-ALTMANN / Natascha MEHLER: Die Emanzipation der deutschen Tonpfeifenforschung (Frühe deutsche Tonpfeifenproduktion im 17. Jahrhundert), Archäologie der frühen Neuzeit - Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Archäologie des Mittelalters und der Neuzeit 18, Paderborn 2007, 71-80.
  9. Natascha MEHLER: Clay pipes in Bavaria and Bohemia: common ground in the cultural and political history of smoking - Keramické dýmky v Bavorsku a v Čechách: společné kořeny v kulturních a politických dějinách kouření. In: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 3. Prague, 317-336.
  10. Zoltán NAGY: Transdanubian Pipe Manufacturers Associeted with Selmecbánya. In: E. HAIDER / A. ORGANA / A. RIDOVICS (eds.), The History of the Hungarian Pipemaker's Craft. Hungarian History Through the Pipemaker's Art. Budapest 2000, 45-55.
  11. Bernd STANDKE: Zur Tonpfeifenbäckerei in Waldenburg (Altstadt). Knasterkopf 16, 2003, 118-130.
  12. Bernd STANDKE: Ein Tonpfeifenfund in Halle. Knasterkopf 18, 2005, 87-96.
  13. Martin VYŠOHLÍD: Finds of clay tobacco pipes from Náměstí Republiky in Prague's New Town - Nálezy keramických dýmek z náměstí Republiky na Novém Městě v Praze. in: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 2, 275-304.
  14. Martin VYŠOHLÍD: Svět keramických dýmek (Nálezy z náměstí Republiky v Praze). Časopis Společnosti přátel starožitností 116, 2008/1, 43-49.
  15. Martin VYŠOHLÍD: Keramické dýmky v archeologických nálezech a jejich vypovídací možnosti. Archeologie ve středních Čechách 13, 2009/2, 965-1000.
  16. Jiří WALDHAUSER: Archeologická tajemství Mladé Boleslavi. Liberec 2009.
  17. Tereza WITKOWSKA: Fajki z badań archeologicznych na placu Dominikańskim we Wrocławiu. Silesia Antiqua 39, 1998, 283-336.
  18. Jaromír ŽEGKLITZ: Renaissance glasswork in Broumy - Renesanční sklářská huť v Broumech. in: J. ŽEGKLITZ (ed.), Studies in Post-medieval Archaeology 2, 2007, 145-180.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.